Matka Rolexin maailmaan
Hans Wilsdorf oli vakuuttunut ihmisen kyvystä innovoida ja pyrkiä erinomaisuuteen.
Julkaistu 9.4.2024
Hän perusti Rolexin yli 100 vuotta sitten, ja hänen ajattelutapansa elää yrityksessä voimakkaammin kuin koskaan, olipa kyse kellojen valmistuksesta tai maailmanlaajuisista sitoumuksista.
”Kohtaamani vastustus tuntui ylivoimaiselta.”
Sitoumus erinomaisuuteen
Rolexin tarinalle on alusta lähtien ollut tunnusomaista täydellisyyden tavoittelu ja kunnianhimoinen pyrkimys rajojen rikkomiseen.
1900-luvun vaihteen Lontoossa visionäärinen yrittäjä oli lähellä läpimurtoa. Hänen tavoitteensa oli tuoda kellotauluihin uusi nimi: Rolex. Tämä kellomaailman tulokas lanseerattiin vuonna 1908, ja muutamassa vuosikymmenessä siitä tuli yksi maailman arvostetuimmista brändeistä. Hans Wilsdorf kertoi muistelmissaan, että yhtiön alkuvaiheissa vastustus tuntui ylivoimaiselta.
Wilsdorfin lähtökohdat olivat vaatimattomat, mutta hänellä oli arvokkaita ominaisuuksia. Hän oli visionäärinen, sinnikäs ja poikkeuksellisen työteliäs. Wilsdorf jäi orvoksi 12-vuotiaana ja pelkällä määrätietoisuudella ylitti haasteet. Hän keksi maailman ensimmäisen vesitiiviin automaattisen roottoria käyttävän rannekellon, ja tämä kello tunnetaan nykyisin malliesimerkkinä laadusta ja arvokkuudesta.
”Liian monimutkainen, liian herkkä, epätarkoituksenmukainen” – rannekelloon suhtauduttiin aluksi epäillen. Hans Wilsdorf kuitenkin piti näkemyksistään kiinni ja onnistui rohkeassa tavoitteessaan. Rolex-kellosta – Oyster Perpetualista – tuli vesitiiviin kellon perikuva: täsmällinen, vankka ja kaikkia olosuhteita kestävä. Hän oli visionääri, joka antoi Rolex-kelloille niiden perustavanlaatuiset tekniset ja esteettiset ominaisuudet. Mutta tämä täydellisyydentavoittelija oli myös erittäin antelias ja uskoi vankkumatta ihmisten potentiaaliin.
Asiantuntemuksen yhteentuoja
Rolex on integroitu ja itsenäinen yritys, jonka tuotantoresurssit kattavat laajan taito- ja tietoskaalan. Kellonvalmistajat, insinöörit, suunnittelijat ja muut asiantuntijat tekevät tiivistä yhteistyötä aina kellojen suunnittelusta niiden valmistukseen asti. Rolexin yrityskulttuuri perustuu inhimillisiin arvoihin, joten sekä asiantuntemus että pehmeät arvot ovat brändin toiminnan ytimessä.
Rolexilla työskentelee monien eri alojen asiantuntijoita, jotka ovat oman alansa huippuosaajia. Kaikki valmistusprosessin vaiheet ovat yhtiön hallinnassa, olipa kyseessä kultaseosten valu, koneiston, kuoren, kellotaulun ja rannekkeen elementtien koneistus, viimeistely ja kokoaminen tai jalokivien istutus. Lisäksi kattavan after sales -palveluverkoston ansiosta yrityksen tietotaito on edustettuna kaikkialla maailmassa.
Rolexilla työskentelee monien eri alojen asiantuntijoita, jotka ovat oman alansa huippuosaajia. Kaikki valmistusprosessin vaiheet ovat yhtiön hallinnassa, olipa kyseessä kultaseosten valu, koneiston, kuoren, kellotaulun ja rannekkeen elementtien koneistus, viimeistely ja kokoaminen tai jalokivien istutus. Lisäksi kattavan after sales -palveluverkoston ansiosta yrityksen tietotaito on edustettuna kaikkialla maailmassa.
Rolexilla on Genevessä oma koulutuskeskus, jotta yrityksen tietotaito säilyy myös tulevaisuudessa. Keskuksen toiminnan kulmakivet ovat erinomaisuuden tavoittelu ja työntekijöiden kehittäminen, ja siellä koulutetaan työntekijöitä sekä opastetaan kisällejä. Yhtiön tavoitteena on siirtää tuleville sukupolville paitsi asiantuntemus myös ylpeys yrityksen perinteikkäistä taidoista.
Poikkeuksellinen kello
Oyster Perpetual -mallisto perustuu alkuperäiseen Oyster-malliin, joka lanseerattiin vuonna 1926. Se oli maailman ensimmäinen vesitiivis rannekello, joten sillä oli uraauurtava rooli modernin kellon kehittämisessä. Ajan mittaan Oysteriin lisättiin monia muita innovaatioita, kuten automaattinen vetäminen roottorilla (1931). Ne määrittelivät malliston mallien identiteetin ja loivat Rolexille maineen ylivertaisena kellona, jonka kulmakiviä ovat mm. kronometrinen tarkkuus ja luotettavuus.
Oysterista kehittyi vähitellen kokonainen kellomallisto uusine toimintoineen ja innovatiivisine teknologioineen. Kaikissa malleissa on samat perusominaisuudet ja vahva visuaalinen identiteetti. Nykyisin mallistossa on 12 tuotesarjaa, jotka jakautuvat kahteen kategoriaan: Klassiset kellot, kuten Datejust ja Day-Date, sekä ammattilaisten kellot, kuten Explorer ja GMT-Master II.
Rannekellojen uranuurtaja Rolex on kehittänyt useita merkittäviä innovaatioita kellonvalmistuksen alalla ja hakenut historiansa aikana yli kuusisataa patenttia.
Rannekellojen uranuurtaja Rolex on kehittänyt useita merkittäviä innovaatioita kellonvalmistuksen alalla ja hakenut historiansa aikana yli kuusisataa patenttia.